به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، احتمالا با نزدیک شدن به اواسط دیماه هر سال و شروع سال نو جدید میلادی، اولین چیزی که به ذهن علاقهمندان خطور میکند پیشرانههای برتر سال جدید هستند و دیدن فهرست ۱۰ پیشرانهی برتر میتواند برای علاقهمندان به خودرو بهمثابهی هدیهی کریسمس باشد. یکی از فهرستهای معتبر ۱۰ موتور هر سال نیز از آنِ WardsAuto است.
این بنیاد هر سال ۱۰ پیشرانه را بهعنوان برترینهای سال انتخاب میکند و فهرست سال ۲۰۱۹ را باید بیستوپنجمین سال انتشار فهرست Ward دانست. کارخانههایی که پیشرانههای آنها در این فهرست قرار دارند، در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۹ ماه آینده جایزهای را نیز دریافت خواهند کرد. اما در ادامه مروری بر فهرست برترین پیشرانههای سال ۲۰۱۹ میلادی خواهیم داشت.
B۵۸ بیامو X۵
پیشرانههای ۶سیلندر بیامو برای سالهای متمادی است که در فهرست برترینهای قرار دارند و برای بسیاری از خودروسازان بهعنوان الگو مورد استفاده قرار میگیرند. هماکنون پیشرانهی B۵۸ در مدل جدید X۵ با کد xDrive۴۰i در فهرست بهترین موتورها قرار دارد. این پیشرانه دارای دو میلسوپاپ در بالا بوده و به کمک توربوشارژر میتواند ۳۳۵ اسببخار قدرت و ۴۵۰نیوتونمتر گشتاور تولید کند. اساس کلی و طرح اصلی این پیشرانه برای بیش از ۱۰ سال در بازار حضور داشته و به همین خاطر B۵۸ را میتوان پیشرانهای مطمئن دانست که بهخوبی امتحان خود را پس داده است.
۶.۲ OHV شورولت سیلورادو
پیشرانهی V۸ با حجم موتور ۶.۲لیتری یکی از بهترین پیشرانههای ساختهشده توسط جنرال موتورز بوده و در فهرست برترین پیشرانههای Ward نیز قرار دارد. جدیدترین نسخهی این پیشرانه به یک سیستم مدیریت سوخت فعال با نام DFM مجهز شده و مصرف سوخت آن بهکمک این فناوری جدید ۱۰ تا ۱۵درصد نسبت به مدل قبلی این پیشرانه کمتر است.
سیستم DFM در حقیقت نوعی سامانهی غیرفعالسازی سیلندرهاست که میتواند در صورت لزوم و برای مثال در هنگام حرکت در اتوبان با سرعت ثابت، حتی ۷ عدد از سیلندرهای پیشرانه را از مدار خارج کند. نکتهی جالب دربارهی کارکرد این سیستم، نحوهی مدیریت از مدار خارج کردن سیلندرهاست؛ بهطوریکه هیچ لرزشی در عملکرد موتور مشاهده نمیشود و در کل ۱۷ نوع سیکل مختلف برای از مدار خارج کردن سیلندرها وجود دارد. پیشرانهی V۸ شورولت سیلورادو همانطور که از نام آن مشخص است، از نوع OHV است؛ به این معنی که میلسوپاپهای آن بهجای سرسیلندر در داخل بلوک قرار دارند و تنها سوپاپها در سرسیلندر هستند.
۵.۰ DOHC فورد موستانگ GT
جای تعجبی ندارد که پیشرانهی ۸ سیلندر خورجینی فورد با حجم ۵لیتر در این فهرست قرار داشته باشد. این پیشرانه برای دههها محبوب فورد بوده و بهخصوص برای استفاده در مدل موستانگ شناخته میشود. در جدیدترین نسخه، این پیشرانه توانایی تولید ۴۸۰ اسببخار قدرت را در نسخهی Bullit دارد. دیگر نکتهی این پیشرانهی ۸ سیلندر، صدای بسیار جذاب و گیرای آن است.
توربودیزل ۳ لیتری فورد F-۱۵۰
این پیشرانهی توربودیزلی قدرتمند هماکنون حتی در نسخهی پایهی فورد F-۱۵۰ نیز قابل سفارش است. مهندسین (Ward) پس از رانندگی با فورد F-۱۵۰ مجهز به این پیشرانه تصمیم گرفتند تا این موتور را در فهرست ۱۰ پیشرانهی برتر امسال قرار دهند. آنها موفق به ثبت مصرف سوخت ترکیبی ۹.۸لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر نیز شدند.
i-VTEC ۲.۰ هوندا آکورد هیبرید
این پیشرانهی کوچک ۲لیتری ۴سیلندر در نسخهی هیبریدی هوندا آکورد در بازار قابل دسترس است. درکنار پیشرانهی احتراق داخلی بنزینی، این مجموعه از دو موتوربرقی نیز بهره میبرد که آکورد هیبریدی را قادر میسازند تا در مسافتهای کوتاه و سرعتهای پایین بدون نیاز به مصرف بنزین و تنها با اتکا به موتورهای برقی خود مسیر را طی کند. هوندا آکورد هیبریدی با این پیشرانه تنها ۵لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر مصرف دارد که برای خودرویی با این ابعاد و وزن بسیار عالی است. این را هم بدانید که این پیشرانهی هیبریدی توانایی کار کردن با سیکل آتکینسون را نیز دارد که به کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان موتور کمک میکند.
سیستم پیل سوختی هیوندای Nexo
قرار گرفتن یک سیستم پیل سوختی در فهرست ۱۰ موتور برتر سال شاید چندان به مذاق خودرودوستان خوش نیاید اما باید با حقیقت کنار آمده و قبول کنیم که هیوندای نکسو با موتور هیدروژنی خود کاملا استحاق قرار گرفتن در این فهرست را دارد. در هیوندای نکسو از سه مخزن جداگانه برای ذخیره کردن هیدروژن استفاده شده و یک سیستم جدید بهطور آنلاین به راننده اطلاع میدهد که در هنگام رانندگی در حالت اکونومی تا چه میزان به آلوده نشدن هوا کمک کرده است. این سیستم در اقدامی جالب، میزان آلایندگی و مقدار اکسیژن مصرفشدهی هیوندای نکسو را با نفس کشیدن یک انسان مقایسه میکند.
موتور الکتریکی هیوندای کُنا
هیوندای کنا الکتریکی میتواند با هر بار شارژ به شعاع حرکتی ۴۰۰کیلومتر دست پیدا کند. موتور برقی این خودرو توانایی تولید ۲۰۱ اسببخار قدرت دارد و از نظر Ward باید آن را در فهرست برترینهای ۲۰۱۹ جای داد.
توربو اینفینیتی QX۵۰
نیسان این پیشرانه را بهعنوان اولین نسل پیشرانههای دارای ضریب تراکم متغیر خود در سال ۲۰۱۸ و همزمان با معرفی نسل جدید اینفینیتی QX۵۰ معرفی کرد. تولید پیشرانهای با قابلیت تغییر ضریب تراکم را باید موفقیتی بزرگ برای نیسان دانست. گرچه خودروسازان دیگری هم برای تولید چنین پیشرانههایی تلاش کردهاند اما فعلا فقط نیسان توانست آنها را بهصورت تجاری تولید کرده و روانه بازار کند.
این پیشرانهی ۲لیتری ۴سیلندر توانایی این را دارد که برای دستیابی به بیشترین قدرت درکنار کمترین مصرف سوخت، ضریب تراکم خود را در بازهی ۸ به ۱ تا ۱۴ به ۱ تغییر دهد. تغییر ضریب تراکم بهصورت لحظهای اتفاق افتاده و قابل حس نیست. نیسان این پیشرانه را در سال ۲۰۱۹ به خریداران مدل ماکسیما نیز عرضه میکند.
۲ لیتری هیبرید لکسوس UX ۲۵۰h
لکسوس UX ۲۵۰h از یک پیشرانهی هیبریدی متشکل از یک موتور ۲لیتری بنزینی و دو ژنراتور برقی بهره میبرد که میتواند نیروی خود را تنها به چرخهای عقبی یا هر چهارچرخ انتقال دهد. آنچه سبب علاقهی Ward به این پیشرانه شده، نرمی کارکرد و عملکرد بی نقص سیستم استاپ/استارت این پیشرانه بوده است.
۳.۶ لیتری V۶ دوج رم
پیشرانهی ۳.۶لیتری V۶ گروه فیات کرایسلر که با نام Pentastar شناخته میشود، سال قبل نیز جزو ۱۰ پیشرانهی برتر سال بود و حالا امسال نیز توانسته است این جایگاه را برای خود حفظ کند. برای سال ۲۰۱۹ این پیشرانه بهروزرسانی شده و یک سیستم برقی ۴۸ولتی با نام eTorque روی آن نصب شده است که بهنوعی یک سیستم هیبریدی کوچک محسوب میشود. استفاده از این فناوری سبب کاهش مصرف سوخت این پیشرانه شده بهطوریکه در سیکل ترکیبی خود در هر ۱۰۰کیلومتر تنها ۱۱لیتر بنزین مصرف میکند.
منبع: زومیت
انتهای پیام/
نظر شما